Elgiganten Logistik tar ytterligare kliv i det sociala hållbarhetsarbetet – Implementerar riktiga ID-kontroller

Elgiganten Logistik har nyligen samarbetat med Sistec för att säkerställa identiteten och rätt till arbete för sina 700 anställda på huvudlagret i Jönköping. Projektet genomfördes av Sistecs personal under fem arbetsdagar, i nära samarbete med personal från Elgiganten Logistik. Projektets mål var att säkerställa både identiteten och rätt till arbete för befintliga medarbetare, en viktig del av företagets sociala hållbarhetsarbete och en skyldighet enligt svensk lag för alla arbetsgivare i landet. Efter projektet kommer Sistec att ansvara för samtliga identitetskontroller för nyanställda, som en del av Elgiganten Logistiks rekryteringsprocess.

Vi har intervjuat Cindie Ljungström på Elgiganten Logistiks HR-team, som ansvarar för frågorna

Varför har ni valt att införa riktiga identitetskontroller av anställda och i rekryteringsprocessen?

  • Vi arbetar ständigt med att utveckla vår sociala hållbarhet, och då är ID-validering och kontroll av rätten att arbeta i Sverige ett av våra verktyg. För oss som arbetsgivare finns ett tydligt lagkrav och vi behöver säkerställa att vi följer det. 

Varför har Elgiganten Logistik valt att samarbeta med ett specialistföretag för dessa identitetskontroller?

  • ID-validering och kontroll av rätten att arbeta i Sverige är ett komplicerat område där vi helt saknar kunskap internt.  Som arbetsgivare vill vi skapa ett högt förtroende hos våra medarbetare och det är viktigt att göra rätt och vara en trovärdig arbetsgivare.

Hur gick den initiala implementeringen av projektet och hur upplever ni samarbetet med Sistecs?

  • Vi har varit i trygga händer där vi fått stor kunskap om regelverk och process längs resans gång. Sistec har tagit sig tid kring viktiga detaljer i processen samt gett oss ett mycket bra kommunikationsstöd till våra medarbetare.

Vilken feedback har ni fått från medarbetare?

  • Egentligen bara positivt och vi tror att det till stor del beror på Sistecs professionella bemötande och att de, tillsammans med våra chefer, har kunnat svara på våra medarbetarens frågor.

Hur tror ni att samarbetet kommer påverka Elgiganten Logistiks fortsatta arbete med social hållbarhet och identitetskontroller?             

  • Vi hoppas att vi har skapat en god grund för förståelse för dessa frågor och att vi kan fortsätta att utveckla vår sociala hållbarhet.

Har ni några övriga tankar på ämnet som ni skulle vilja dela med er av till personer som läser detta?

  • Vi hade ett par farhågor i uppstarten av detta arbete men det visade sig att inget av dessa skulle infalla. Projektet gick mycket smidigare än vi trodde och vi har fått så bra stöd från Sistec.

Bakgrund

I Sverige har vi en lång tradition av att lita på att människor är de personer som de utger sig för att vara. Sedan ca 10 år tillbaka finns det anledning av att utvärdera vår syn på detta. Idag uppskattar svenska myndigheter att en stor mängd människor lever under falska identiteter i landet.

Dagens falska ID-handlingar och falska arbets- och uppehållstillstånd är mycket välgjorda och svåra att avslöja. Syftet är att individen ska kunna etablera sig i samhället med sin nya identitet och ID-handlingarna ska kunna användas både i kontakt med myndigheter och arbetsgivare.
De falska ID-handlingarn är enkla att få tag på. De kan köpas öppet på nätet men kan även köpas på kredit direkt av kriminella organisationer, med löfte om arbete och boende i Sverige.

Antalet utsatta människor som inte kan använda sina egna identiteter i samhället har under den här 10 årsperioden ökat. Individerna ställs ofta inför två val. Arbeta svart för ett arbetskriminellt företag, eller vända sig till organisationer som tillhandahåller falska ID-handlingar för att sedan etablera sig på den vita arbetsmarknaden. Människor som hamnar i den här situationen representerar alla åldrar och består av både män och kvinnor.

Sistec är det enda företaget i Sverige som har specialiserat sig på identitetsvalideringar av individer. Detta erbjuds som tjänst till företag som vill göra rätt. Sistec genomför ca 2000 identitetsvalideringar i månaden på individer som ska anställas eller ges access till en arbetsplats. I det arbetet avslöjas mängder av förfalskningar varje vecka.

Kontakt vid frågor:
Tobias Eng
tobias.eng@sistec.se
072-146 30 89